Monday 24 September 2012

Ulasan Berita : Kami Komited Nak Jadi Sedara Setan! - PR


SHAH ALAM – Pemilihan sebuah kerajaan yang bersih, baik dan boleh dipercayai, lebih penting berbanding tanggungan kos tinggi untuk Selangor mengadakan pilihan raya berasingan daripada negeri lain, pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13).
- Kerajaan yang bersih, baik dan boleh dipercayai? pakatan langsung tadak ciri2 ni. Bersih apa kalau sampah tak terurus, baik apa kalau pub & rumah urut yang makin berlambak2, dipercayai hapa kalau ajak debat pun MB lari gi siam!
- Kos tinggi takpe? duit cukai rakyat tu, kalau duit dari poket korang takpe jugak!

Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Pandamaran, Ronnie Liu berkata, ini kerana, jika rakyat tersalah pilih kerajaan, perbelanjaan negeri atau negara akan semakin meningkat akibat memilih pemimpin bermasalah.
- pemimpin bermasalah & punca masalah contohnya macam Ronnie liu sendiri. sapa tak kenal tokan rumah urut aka kepala kongsi gelap ni?
“Kos lagi tinggi kalau pilih kerajaan membazir, melakukan jenayah rasuah atau ketirisan. Lagi teruk nanti kalau sampai harga air dan elektrik meningkat.
- Hahaha!! tokan rumah urut bagi nasihat. jasa apa dia jadi exco? halang majlis rampas arak ada la! membazir duit rakyat selangor bayar gaji dia ni.
- rega air naik macam kat kedah. pandai kepala kongsi gelap ni, diam2 hentam PAS!

“Bagi saya, kita kena buat perbandingan. Memang kos tinggi kalau buat pilihan raya berasingan, tapi ia berbaloi jika boleh memilih kerajaan lebih efisien, saksama dan bersih,” katanya kepada Sinar Harian ketika diminta mengulas berhubung pendirian Selangor yang enggan menyertai negeri lain pada PRU13 nanti.
- dalam hati ronnie kata "kita kena ratah habis2an. peduli apa kos, tangguh PRU ni berbaloi untuk dapat lebih masa melapah saki-baki reta benda kerajaan negeri dgn  lebih efisyen, licin & bersih" katanya kepada kroni2 DAPnya yg tak habis2 kira pitih! 

Beliau berkata, hampir 500,000 pengundi baru di Selangor, namun setakat ini, Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) tidak boleh memberi jaminan daftar pengundi itu bersih.
- Laa.. hari tu baru khalid gagap cakap dah kenalpasti pengundi2 baru ni (sini). Ronnie auta!

Ditanya tentang jumlah pengundi yang mungkin terjejas jika pilihan raya diadakan secara berasingan, Ronnie berkata, ia tidak menjadi masalah kerana Kerajaan Negeri akan memilih tarikh bersesuaian untuk mengadakan pilihan raya negeri nanti.

“Kita ada kuasa untuk pilih tarikh pilihan raya negeri. Jadi kita boleh cari hari cuti supaya pengundi boleh keluar mengundi,” katanya.
- kalau la Ronnie yg berkuasa pilih tarikh PRU, kompom dia pilih tarikh 30 februari, tak pun hari kiamat untuk rakyat selangor keluar mengundi!

Adun Cempaka,  Iskandar Abdul Samad berkata, pendirian Selangor untuk mengadakan pilihan raya asing itu adalah mengikut Perlembagaan Malaysia dan perkara itu sudah dibincangkan dalam Pakatan Rakyat (PR) sebelum ini.

“Ini adalah hak kita dalam demokrasi. Kalau kata kos tinggi, (Kerajaan Pusat) buatlah pilihan raya bersama-sama (Selangor).
- Pulak? kerajaan pusat kena ikut tarikh PRU negeri? "demokrasi terpimpin" ikut palotak pakatan ni memang pelik2..

“Saya yakin rakyat sekarang tertunggu-tunggu untuk mengundi seperti mana yang berlaku dalam himpunan Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih), ramai yang turun sertai. Jadi saya rasa tidak timbul isu jumlah yang turun mengundi pada PRU13 ini akan terjejas jika rakyat terpaksa turun undi dua kali,” katanya.
- dah tau rakyat tertunggu2 tu x payah la buat lambat & asing2. jimat masa & duit minyak keta rakyat gi ke tempat mengundi. apa la.. 

Sementara itu, Adun Bukit Lanjan, Elizabeth Wong menyifatkan mengundi dua kali dalam pilihan raya berasingan adalah antara proses pengukuhan sistem demokrasi biasa seperti yang diamalkan di negara maju.
- asing ke, serentak ke, dua2 sama je, ngundi jugak. malah lagi baik serentak pasal jimat kos, jimat masa, jimat tenaga. setan je yg suka membazir2 ni.

“Saya lebih hairan kenapa isu ini (pilihan raya asing) timbul sedangkan perkara ini telah diumumkan Menteri Besar (Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim) sejak 2010 lagi. Jelas Kerajaan Pusat takut dengan PR yang mahu adakan pilihan raya secara berasingan,” katanya.
RG :- ambo pulak hairan kenapa Eli kangkang ni masih jadi exco walaupun gambo kangkangnya tersebar kepada umum sejak 2009 lagi. Jelas budaya LGBT dalam PR bukanlah suatu yang dilarang malah dibangga2kan! 


No comments:

Post a Comment

Anak batman jatuh kat gaung,
Berani komen berani tanggung..