Monday 30 July 2012

Edisi Ramadhan : Kisah "Zorro" Yang Zuhud!


gambar hiasan semata-mata

Al-kisah, pada zaman dahulu kala di tanah Arab, ada seorang pemuda zuhud berhasrat untuk bersedekah secara sembunyi-sembunyi. Lalu dia sangat berjimat cermat perbelanjaannya setiap bulan hingga dapat mengumpulkan 12 ribu dinar dalam setahun. Setelah dirasakan cukup tabungannya, dia pergi keluar rumah pada malam hari ke kampung berhampiran. Dilihatnya ada seorang wanita tidur di tepi jalan. “tentu ini orang susah” bisik pemuda itu. lalu sambil menutup wajahnya agar tidak dikenali, dia memberikan bungkusan dinar itu dan lari, supaya tidak diketahui.

Pada keesokkan harinya di kampung itu kecoh mengenai berita seoranng pelacur mendapatkan bungkusan berisi dinar yang diberikan oleh orang tak dikenali. Bila didengari pemuda itu, dia pun mengeluh, “SubhanAllah! salah orang rupanya, ku fikir wanita yang tidur di tepi jalan itu orang susah, rupanya pelacur.”

“Ya Allah, setahun aku berjimat cermat mengumpulkan hartaku untuk dapat pahala sedekah sembunyi-sembunyi, tetapi takdir-Mu menentukan ia hanya untuk pelacur. mungkin ini dugaan untuk menguji keikhlasanku" Lalu pemuda itu tidak berputus asa, Sekali lagi dia berjimat cermat selama setahun dan berjaya mengumpulkan lagi 12 ribu dinar.

Kali ini dia berazam tidak mahu tersilap. Pada suatu malam, dia keluar ke kampung yang berikutnya. Dilihatnya seorang lelaki yang sedang duduk diam disuatu tempat yang gelap di hujung kampung. “Ini pasti orang yang susah,” katanya di dalam hati. Dilemparkannya bungkusan dinarnya itu, lalu ia bergegas lari.

Pada keesokkan harinya pemuda itu mendengar berita gempar. Seorang lelaki yang dikenali oleh penduduk kampungnya sebagi pencuri mendapatkan sebungkus dinar yang banyak. Khabarnya, malam itu sedang dia leka bersendirian menyusun strategi untuk mencuri, tiba-tiba ada orang melemparkan bungkusan dinar yang banyak kepadanya.

“Ya Allah, dua tahun aku berjimat-cermat khusus untuk memberi sedekah kepada orang susah secara sembunyi-sembunyi. tahun lepas yang dapat seorang pelacur, tahun ini seorang pencuri."

Namun pemuda yang zuhud itu tetap tak putus asa. Sekali lagi dia berjimat cermat mengumpulkan dinar sampai ke tahun berikutnya. “Ya Allah, ini kali terakhir. Semoga sedekahku kali ini sampai ke tangan mereka yang benar-benar memerlukan, kerana selepas ini aku tidak mampu berbuat seperti ini lagi.”

Apabila tiba waktu malam, pemuda  itu pun keluar ke kampung berikutnya yang terletak agak jauh dari kampung2 sebelumnya untuk melaksanakan niat baiknya buat kali ketiga. Malam itu, dia melihat seorang orang tua tengah berjalan terbongkok-bongkok. “Rasanya hamba Allah ini pasti berhak menerima sedekahku, orang tua ini berjalan di tengah malam sambil tongkat, pasti dia orang susah,” katanya dalam hati. Dengan menutup wajahnya, pemuda itu menghampiri orang tua bertongkat lalu berkata: “bungkusan ini untukmu.” dan segera melarikan diri.

Pada keesokkan harinya, pemuda itu mendengar berita gempar seperti tahun-tahun sebelumnya. orang tua yang dikenali paling kaya tetapi paling bakhil di kampungnya mendapat bungkusan dinar secara mengejut malam tadi.

Mendengar khabar itu, pemuda zuhud itu berkata: “Yang pertama pelacur, yang kedua pencuri dan yang ketiga orang tua paling kaya dan paling bakhil di kampungnya. Ya Allah, apa ertinya perbuatanku ini? Dia pun memilih untuk diam dan mengiklhaskan apa yang telah dilakukannya.

Waktu berlalu, pemuda zuhud tersebut telah berumahtangga dan memperolehi cahaya mata. 20 tahun kemudian, Allah SWT membuka rahsia perbuatan si zuhud itu dahulu. Ada seorang ulama muda yang disegani baru pulang dari pengajiannya dan membuka sebuah madrasah di kampung sebelah. beribu-ribu orang datang menjadi muridnya, dan si pemberi sedekah puluhan tahun yang lalu juga menghantar anaknya belajar di madrasah tersebut. Rupa-rupanya, ulama muda itu adalah anak pelacur yang dulu diberi sedekah secara sembunyi-sembunyi dahulu.

Perempuan itu dahulu melacur demi membesarkan anaknya. Ketika mendapat sedekah terkejut itu, dia bertaubat dan menggunakan sedekah itu untuk menyekolahkan anaknya hingga menjadi ulama besar dan disegani.

Air mata pemberi sedekah pun mengalir. Ternyata besar hikmah sedekah yang diberikannya puluhan tahun yang lalu. Allah jadikan balasan yang berlipat ganda dengan lahirnya ulama soleh yang ramai muridnya dan amat berjasa pada masyarakat.

Tidak lama kemudian si zuhud mendengar ada seorang wali yang soleh meninggal, jenazahnya disembahyangkan oleh ribuan orang. Siapa wali yang soleh itu? Rupan-rupanya wali tersebut itu dulunya adalah pencuri yang mendapat sedekah sembunyi-sembunyinya.

Khabarnya, ketika hendak mencuri dahulu dia berdoa kepada Allah: “Ya Allah, hidupku sangat miskin. kalaulah ada rezeki dari sisi-Mu malam ini aku akan taubat." Tiba-tiba ada yang melempar bungkusan dinar kepadanya, segeralah dia bertaubat. Dia memperbaiki diri dari segala kesalahan yang diperbuatnya, beribadah setekun-tekunnya, istiqamah dengan ucapan dan tindakannya, hingga Allah Ta’ala mengangkatnya menjadi wali yang soleh.

Si zuhud yang bersedekah itu amat terharu, dan dia tertanya-tanya bagaimana pula dengan orang tua kedekut yang menerima sedekah ketiganya?

Kemudian dia mendengar kabar, orang tua itu telah meninggal. Semenjak kejadian sedekah terkejut itu, si tua yang bakhil merasa malu kepada orang sekelilingnya kerana walaupun dia kaya dan bakhil, masih ada yang bersedekah kepadanya. Si bakhil itu pun berpindah ke kampung lain dan sebelum kematiannya, dia berwasiat untuk menginfaqkan seluruh hartanya kepada Baitul Maal, madrasah & rumah anak-anak yatim. SubhanAllah.

No comments:

Post a Comment

Anak batman jatuh kat gaung,
Berani komen berani tanggung..